سوژه نگار

خبری - تحلیلی

سوژه نگار

خبری - تحلیلی

سلام خوش آمدید

شیب، بام

چهارشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴ ب.ظ

یکی از دوستان - دیشب - توی وایبر برام نوشت:

اینو بخون:

"ترک تحصیل دانش آموز معروف به «شیب، بام» پس از انتشار ویدئو ...

ماجرا از یک سؤال آغاز شد: چرا در شمال ایران بام خانه‌ ها را شیب‌ دار می‌سازند ... ؟! 

و دانش‌آموز تحت شرایطی که شاید بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم نتوانست به این پرسشِ آموزگار به خوبی پاسخ دهد و این شد سوژه‌ ی خنده‌ ی بسیاری از ما ... 

غافل از اینکه این تمسخر و خنده شاید بازی‌ کردن با سرنوشت یک کودک باشد ... 

آری ... ! آن دانش‌آموز که از قضا گویا شاگرد خوبی هم بود پس از انتشار گسترده ‌ی این ویدئو ترک تحصیل کرد ... 

و شاید همه‌ ما، مائی که به این کودک خندیدیم در این ترک تحصیل نقش داشته باشیم ...

با یک سرچ ساده‌ ی کلمه‌ ی «شیب یا بام» می‌شود این ویدئو را در یوتیوب دید ... 

حالا هفته‌نامه‌ ی نیمکت با این دانش‌آموز سابق که ترک تحصیل‌ کرده گفت‌وگو کرده است ...

چند نفر از ما ویدئوی این دانش‌آموز را دست به دست چرخاندیم ... ؟ 

چند نفر از ما به این دانش‌آموز خندیدیم ؟" ...

به احتمال خیلی زیاد اکثر شما می دونید این مطلب از کدوم دانش آموز حرف میزنه ... !؟

جالب اینجاست که نشریه نیمکت این مصاحبه اختصاصی رو هنوز منتشر نکرده ... 

احتمالا شنبه آینده منتشر میشه ... 

و چه تبلیغی شد برای این دو هفته نامه خبری آموزشی ... (+)

و جالب تر اینکه این مصاحبه باعث شد آمار دانلود، بلوتوث و اشتراک گذاری این ویدئو - دوباره - بالا بره ... !

راستش من - خودم - هیچ وقت این فیلم رو به چشم تمسخر نگاه نکردم ... !

همون موقع و هربار که تصویر این پسربچه رو دیدم؛ به معصومیتش لبخند زدم و یاد برخی همکلاسی های شیطون خودم افتادم که - فقط - موقع درس پس دادن به معلم، مظلوم می شدند! ... :)

اما قبول دارم که تصویربردار و اونی که - اولین بار - این فیلم موبایلی رو منتشر کرده کار درستی انجام نداده ...

درسته امروزه ما زیر بمباران خبر، جوک، عکس و فیلم زندگی می کنیم ...

اما قرار نیست خودمون هم در این بمباران سهیم باشیم ...

درست نیست هر کی هر چی دید، فیلم بگیره و به اشتراک بذاره ... !

در نامعقول بودن این عمل شکی نیست ...

در این مورد خاص هم - اما - بعید به نظر میرسه که - فقط - انتشار میلیونی این ویدئو باعث ترک تحصیل این دانش آموز شده باشه ... !

با این حال آسیب های روحی و روانی وارد شده به این نوجوان رو نمیشه نادیده گرفت ...

و چه فراوان داشتیم و داریم و خواهیم داشت از این موارد ناخوشایند ...

و چه دل ها که شکسته شد ...

چه آبروها که ریخته شد ...

چه امیدها که بر باد رفت ...

چه زندگی ها که برچیده شد ...

گرچه نمیشه امید چندانی به بهبود این اوضاع داشت ... !

چون "خانه از پای بست ویران است" ...

از این نظر که فرهنگ صحیح استفاده از تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و ... از ابتدا و به مرور آموزش داده نشد ...

جدی گرفته نشد و برای همین رعایت نمیشه ... !

اما اگر همه بخواهند و عزم ملی و اراده باشه، میشه جلوی خیلی خسارت ها رو گرفت ...

بعدنوشت:

ویدئویی که سه سال پیش در شبکه نت ایران بارگذاری شده بود ... (+)

توسط: شفیع فیروزبخش ...

با این توضیح: "بیژن - شیب بام

آقا بیژن موقع جواب دادن به سئوال معلم دستپاچه می شه و نمی تونه خوب جواب بده، معلمش خودم بودم ...

بیژن دانش آموز فوق العاده زرنگیه ولی موقع جواب دادن به سئوالات شفاهی کمی دست و پاشو گم می کنه" ...

نظرات (۲۲)

سلام
من که اصلن ندیدمش..
شاید علتش این باشه که از این جور فیلما که تمسخر توشه بدم میاد..
تمسخر..اشاعه فحشا...آبرو بردن..عکسای لو رفته..همه اینا نشون میده ما فرهنگ استفاده از موبایل و کلن مجازیو نداریم!!
بیچاره..
من خودم شاگرد زرنگم..
همیشه وقتی سوالی میپرسیدم بچه ها مسخره م میکردن..
هرچند عزیز معلم میشدم!!
ولی هنوزم تو کلاس ارشد سوال میپرسم..چپ چپ نیگام میکنن..
هدفشون یه چیز دیگس!! نه درس خوندن..
اینجا معلمم نقش داره..باید برخوردش اینقد خوب بود که بچه به عشق معلمم که شده بره کلاس..
ای وای..خیلی ناراحت شدم.. خدا کنه برگرده!
:(((
پاسخ:
سلام،
ندیدن این جور فیلم ها و کلیپ ها، دانلود نکردن و نگرفتن بلوتوثش راه خوبیه ...
مثل این روزها که مردم به چالشِ نخریدن مرغ های 8 و 9 هزار تومانی دعوت میشند ...
یا سال های گذشته که گفتند: پسته نخرید ...
ندیدن اینها یعنی کاهش تقاضا و تا حدودی جلوی عرضه زیاد و فله ای رو میگیره ...

+ اما این خیلی هم تمسخرآمیز نبود ...
من از نیت تصویربردار و عرضه کننده فیلم خبر ندارم اما همون طور که نوشتم: خودم چنین برداشتی نداشتم ...
البته این چیزی از نادرست بودن کار اونها کم نمیکنه ...

+ چپ چپ نگاهت می کنند!؟ ... :)
به خونت تشنه اند؛ دخترجان! ... :))

بله ...
اطرافیان نباید به هر دلیلی اجازه ترک تحصیل بهش میدادن ...
ان شاءالله ...
الهی اخیه
من که ندیده بودم
ولی اینایی که این ویدیو رو پخش کردن واقعا بش فهم وشعوربودن
این پسر شاید اگر درس میخوند آدم مهمی میشد در آینده
پاسخ:
در علوم اجتماعی به تخریب کنترل نشده اشیاء و آثار فرهنگی با ارزش یا اموال عمومی وندالیسم میگن و برای این ناهنجاری اجتماعی دلایل متعددی عنوان می‌کنند ... 
به نظر من اینها هم نوعی وندال هستند که به جای تخریب اموال عمومی روحیه و شخصیت افراد رو مورد هدف قرار میدن ... !!

+ شاید ...
هنوزم فرصت داره ...
ان شاءالله که میشه ... 
امام علی علیه السلام :
بِدَوامِ ذِکرِ اللّه‏ِ تَنجابُ الغَفلَةُ؛
با پیوسته به یاد خدا بودن است که پرده غفلت کنار مى ‏رود.

غرر الحکم، ح4269
پاسخ:
سپاس از این حدیث مولا ...
سلام
 عزم ملی و اراده دو حلقه مفقوده....
پاسخ:
سلام،
دقیقا ...
به احترام این نوشته این فیلم رو نگاه نکردم...
قبلا هم ندیده بودم.
خوبه که یک خاطره از علامه حسن زاده بگم تا بفهمبم چقدر دل شکستن بد و تاثیر گزاره تو زندگیمون:

 استاد علامه حسن‌زادة آملی‌ دام‌عزّه‌العالی، با بیان خاطره‌ای شخصی، یکی از دلایل اصلی ناتوانی دیدار با حضرت صاحب العصر و زمان (عج) را چنین عنوان کرد.

علامه فرمود: به آقای سید محمدحسن الهی، برادر بزرگتر مرحوم علامه طباطبایی (‌ره) که در عرفان و سیر و سلوک از شاگردان مرحوم سید‌علی‌آقا قاضی (ره) بود، مکرر عرض می‌کردم: وقتی خدمت آقا (علامه قاضی) می‌رسید، از جانب من از ایشان خواهش کنید که مرا هم در تشرف به خدمت حضرت بقیة الله (عج) شریک خود نمایید و برای من نیز اجازه ملاقات بگیرید (چون می‌‌دانستم این دو بزرگوار به این سعادت عظمی می‌رسند)

 روزی در شهر آمل بعد از ظهر خواستم استراحت کنم، بچه‌ها داد و فریاد کردند و مانع استراحتم شدند. من عصبانی شدم و با آنها تندی نمودم و پرخاش کردم؛ ولی بعد از آن، خودم پشیمان شدم و از این که بچه‌ها را ناراحت کردم، وجدانم ناراحت بود. عصر رفتم بازار و مقداری شیرینی و میوه خریدم و به منزل آوردم که شاید بدین وسیله دل بچه‌ها را به دست آورم. با این حال، وجدانم آرام نمی‌‌گرفت و آشفته خاطر بودم.

 بالاخره، تصمیم گرفتم در سفری به تبریز با مرحوم سیدمحمدحسن الهی ملاقات کنم. وقتی به خدمت ایشان رسیدم، پیش از این که علت مسافرتم را بگویم، گفتم: عرض مرا به خدمت استاد (سیدعلی قاضی) رساندید؟ فرمود: من راجع به این موضوع نامه‌ای به شما نوشتم و چون آدرس شما را نداشتم به خدمت آقای اخوی (سید محمدحسین طباطبایی) فرستادم که به شما برسانند. در آن نامه یادآور شدم که وقتی پیام شما را به آقا عرض کردم، آقا تأملی کرد و سپس با ناراحتی فرمودند: ایشان چگونه می‌خواهند این راه را طی نمایند، با آن اخلاقی که نسبت به همسر و کودکان انجام داده و با آن ها دعوا کرده‌اند؟! با آن اخلاق و تندی چگونه می‌شود به این رتبه و مقام رسید؟!
 سپس جناب استاد آیت‌الله حسن‌زادة آملی دام ظله العالی، بحث را ادامه داده و از آن این نتیجه‌ی عبرت‌آموز را گرفته‌اند: آری در این راه، ناهمواری‌ها، دست‌اندازها، پیچ‌وخم‌ها و خطرهای زیادی هست که سالک و شیعه باید هشیارانه مواظب و مراقب خود باشد و تمام اعضا و جوارح خود را همیشه کنترل نماید. 


الهی کمکم کن دل نشکونم...الهی تو رو به جان خودت کمکون دیگه...

پاسخ:
فیلم جالبی بود و نوستالژی برای خیلی ها ...
و تنها ایرادش که البته - خیلی هم مهمه - بدون رضایت فردی که سوژه شد، بود ... 

+ ممنون برای این مطلب که نوشتید ...
مثل همیشه بجا بود و آموزنده ...

+ "خدایا؛
آن گونه زنده مان بدار که نشکند دلی از زنده بودن ما
و آن گونه بمیران مان که به وجد نیاید کسی از نبودن ما" ...
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • واقعنی کسی به این کلیپ خندیده؟
    وا خودمون انقدر از این جوابهای من درآوردی تحویل معلملمون دادیم ککه نگو...
    ولی واقعن خنده دار نبود
    حالا باقی حرفهای شما هم حق حق
    با یه خنده  و خرف نابجا چه بهم ریختگیایی که نکردیم
    پاسخ:
    بله ...
    هم خندیدند هم مسخره کردند؛ متأسفانه ...
    ولی خب دوزش فرق می کنه دیگه تو افراد مختلف ... !

    + حالا یه نمونه بود برای اینکه به رویه نادرست تصویربرداری های بی اجازه از دیگران بپردازیم ...
    من ندیدم
    ولی
    حرکت قشنگی نبوده!
    واقعا باعث تاسفه!!!
    پاسخ:
    جالبه برام بیشتر دوستان نوشتند ندیدند این ویدئو رو ... !
    حالا خوبه من یه بار احتمال خیلی زیاد دادم که اکثر شما از این کلیپ خبر دارید! ... :)

    + بله ...
    همین طوره ...
    سلام مهندس
    +
    والا زمان ما بدتر از این با دانش آموزان برخورد میشد
    و هیچکی هم ترک تحصیل نمیکرد
    پاسخ:
    سلام بر شما ...
    منم روی همین حساب میگم ... 
    رفتار پسرک همچی غیر طبیعی و خنده دار نبوده 
    از این دست (مِن و مِن) کردن ها رو  هر کسی حتی من و شما هم زیاد تجربه کردیم... چیز تازه ای نیست 
    الانم خیلی از سوالا هست که جوابی واسش نداریم...
    اما دوران ما وقتی سوالی رو بلد نبودیم و بچه ها میخندیدن معلم همه رو ساکت میکرد... کسی ازش فیلم و کلیپ نمیساخت واسه تمسخر...
    به لحنِ گویش این پرسشگر توجه کن...
    بوی کبر و بوی حرص و بوی آز    در سخن گفتن بیاید چون پیاز
    این اصلا دنبال پرسش و پاسخ نبوده...
    اما مهم نیست...
    سنگ بد گوهر اگر کاسه ی زرین بشکست
    قیمت سنگ نیافزاید و زر کم نشود.
    شک ندارم این پسر باید اینجای زندگیش یه زمینی میخورد...
    به عزیزی رسد افتاده به چاهی گاهی...
    ان شالله این پسرک یکی از اون موفق ترین هاست
    بسا مردا که در ضمن نامرادیهاست... 

    ضمنا شایعه ی برد پرس پولیس میگن واقعیته... !!
    یارو میگفت تیمو علی دایی بسته... زنده باد پرس پولیسِ دایی... :))

    صبحمون بخیر 
    البته بعد از سلام
    پاسخ:
    سلام
    و وقتتون بخیر ...

    + واسه معلمش غیرطبیعی بوده که فیلم گرفته ... !
    البته من هیچ وقت توی مدرسه از این مِن مِن کردن ها نداشتم ... :)
    برعکس وقتی معلم می خواست درس بپرسه می گفتم: مَن مَن! ... :))

    + ان شاءالله این دانش آموز به خواست خدا و توجه مسئولان عاقبت بخیر بشه ...
    تا جبران ناراحتی هایی که کشید بشه ...

    + درباره پرسپولیس هم؛
    راستش ما برامون فرق نمیکنه کی سکاندار باشه ...
    مهم محبوبیت و موفقیت تیمه ...
    که هست ... :)
    خدا رو شُکر ...
  • میثم نجفی کندج
  • بزنم به تخته، پسر خوشتیپی هم شده :-)

    پاسخ:
    ... :)
    خُب آخه شمالیه دیگه! ... :))

    خوب شد زمان ما دوربین های دیجیتالی نبود...

    این تهدید وجود داره که هر کدام از ما طعمه این دوربین ها شویم. دوربین های موبایل ما دنبال سوژه است. نمی دونم ظرفیتمون رو باید بالا ببریم یا اینکه قانون های سایبری باید غنی تر بشه.

    چقدر ما باید مواظب باشیم عکسامون لو نره، شماره رمز حسابمون لو نره، کلا اطلاعات گوشیمون خونده نشه، ایمیلامون توسط داعشی ها هک نشه....وای چقدر چشم ما را می پایند...جل الخالق

    پاسخ:
    همین طوره ...
    سرعت تکنولوژی بیشتر از سرعت درک آدم هاست؛ گاهی ...
    و متأسفانه ...

    دردناک اینجاست که ما یه جامعه دینی هستیم ...
    و این طور اعمال ناشایست ... 

    + پناه بر خدا ...
    سلام
    اینکه نوشته شده شاگرد زرنگ بوده و بخاطر این مورد تمسخر ترک تحصیل کرده برام خیلی جای سواله که البته شما هم نوشتی بعیده فقط بخاطر همین مورد باشه!!
    چون فکر کنم هممون حداقل 1 بار از این موارد رو تجربه کرده باشیم_ حداقل 1 بار_!!

    اما بحث اصلی تمسخره که این اومد به ذهنم که همدیگه رو مسخره نکنید، چون شاید اونی که دارید مسخره میکنید بهتر از شما باشه...( که یقینا همینطوره )
    "یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم و لا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن..." / سوره حجرات، آیه 11

    بی شک اونایی که مسخره میکنن بخاطر ضعف و حقارت خودشونه!!
    خندیدن برای تمسخر فقط برای پوشوندن ضعف خوده نه برای شاد بودن آنی...

    پیام ما که بدست این پسر خوب نمیرسه اما کاش اطرافیانش بهش میگفتن تو که از انیشتین کمتر نیستی!!
    اون به اسم کودن تحقیر شد ولی یکی از بزرگ ترین مردان تاریخ شد...

    رسم نامردمان روزگار که تغییر نمیکنه...
    چه تحقیر باشه چه توهین، چه تمسخر باشه چه تهمت...
    اما در گوش ما که میتونه بسته بشه...
    همش 2 تاس...!!
    که با تمرین میشه بست...انشاءالله
    پاسخ:
    سلام،
    حالا مصاحبه اش که منتشر بشه بهتر میشه نتیجه گرفت ...

    + بدترین کار یه آدم ضعیف مسخره کردنه! ... 
    همین که شما نوشتی ...

    + ان شاءالله پیامت بهش میرسه ...
    و درست هم گفتی ...
    اون نباید تسلیم می شد ...
    و نقش اطرافیان هم خیلی مهمه، خیلی ...

    چه راهکار خوبی ... :)
    اما سخته ها ... !

    + ان شاءالله ...
    منم موافقم که اصلا" جریان ترک تحصیل بخاطر این کلیپ فقط یه مظلوم نمایی برای توجیه رفتار هست ، اما انتشار اون کلیپ کار درستی نبود
    ولی چه کنیم که اپیدمی شده
    پاسخ:
    در این مورد من مثل شما فکر کردم ها! ... :))
    راستش؛
    من حدس میزنم کمی ژورنالیستی بوده این حرف ...
    شاید تأثیر داشته اما حتما تنها علت نیست ...

    + بله ...
    اپیدمی تعبیر درستیه براش ...
    متأسفانه ...
    آهان اینم یادم رفت بگم در مورد شبکه های اجتماعی...
    تنها کار فرهنگی ( به زعم خودشون!! ) که نسبت به این شبکه های اجتماعی شاید انجام بشه و متاسفانه اصلا زیرساختی نیست فیلتر کردنه...!!
    یعنی همیشه یه گام عقب تر از زمانن...!!

    ای داد بیداد...
    این ره که میروند به ترکستان است...!!
    پاسخ:
    کاملا درسته ...
    یکی از موضوعاتی که حتما در موردش پُست جدا خواهم داشت؛ بحث فیلتر کردن هست ...
    نه اینکه نباشه ...
    لازمه ولی تنها راه نیست ...

    + اینکه نوشتید یک گام عقب تر از زمان ...
    به همون بحث مهندسی فرهنگی ربط داره که پُست قبل اشاره کردیم ...
    ان شاءالله در این مورد بیشتر حرف خواهیم زد ...
    سلام
    خدا رو شکر من این ویدیو رو ندیدم ،
    اما همانطور که گفتید :
    چه دل ها که شکسته شد ...

    چه آبروها که ریخته شد ...

    چه امیدها که بر باد رفت ...

    چه زندگی ها که برچیده شد ...
    این امر باعث تأسف خواهد بود .

    ان شاءالله که شاهد چنین موضوعاتی نباشیم

    یا حق

    پاسخ:
    سلام،
    اخبار پلیس فتا در این موارد کم نیست ...
    علیرغم هشدارها، علیرغم پیش بینی ها ... !
    خیلی تأسف برانگیزند و گاه جبران ناپذیر ... !

    + ان شاءالله ...
    در پناه حق ...
    سلام
    با اجازتون قسمتی از پست رو کپی کردم و برا بعضی دوستانم فرستادم...
    پاسخ:
    سلام،
    خواهش می کنم ...
  • پرواز اندیشه ها
  • سلام
    حالتون خوبه؟

    حالا واقعا چرا در شمال خانه ها را شیب دار می سازند؟!
    جنگل سرمایه ملی است یعنی چی؟!
    پاسخ:
    سلام،
    ممنونم ...

    ... :))
    نمی دونم ... !
    باید بپرسم! ... :))
    سلام،
    تو شرایطش نیستم تا بفهمم چه عکس العملی باید انجام داد.
    ولی واکنشش نسبت به موضوع زیاد منطقی بنظر نمیرسید.
    پاسخ:
    سلام،
    بله ...
    درک موقعیتش سخته ...

    خُب موضوع که منطقی نبود ...
    اینکه گفته اند: بچه زرنگی بوده ممکنه از این نظر بهش برخورده باشه که حالا یه بار هول شده ...
    این طور همه دیدند ...
    یا حتی ممکنه متوجه فیلم گرفتن بوده و از همین هول شده باشه ... !
    در هر حال این وظیفه اطرافیان بود که حمایت و راهنمایی اش کنند ...
    آره بیچاره..
    امیدوارم برگرده..اخه حیفه..

    راس میگی منظور و نمیشه فهمید..
    ینی میخوان منو بکشن!!:))
    پاسخ:
    ان شاءالله این مصاحبه سبب خیر بشه ...

    + یحتمل! ... :))
    دیگه زیاد سوال نپرسی ها! ... :)
    آخرش میدونم در راه علم شهید میشم..خخخخ
    پاسخ:
    ... :))
    سلام مهندس 
    خیلی جالب بود کیلیپش. منم کلی خندیدم.
    ولی باید دهن اون معلم رو سرویس کرد.
    خودمم تو این موقیعت قرار گرفتم.البته موجب ترک تحصیلم نشد.
    پاسخ:
    سلام بر شما ...
    این همه نوشتم اونوقت شوما میخند!؟ ... :))
    ولی خداییش خیلی بچه نازی بود ...
    احتمالا معلم از سرِ دوست داشتن این فیلم رو گرفته ولی خُب برداشتِ آدم ها یکی نیست دیگه ...
    و واکنش اطرافیان گاه ویران کننده است ...

    ترک تحصیل نمی خواست ...
    آفرین ...
    الان کشور یه خبرنگارِ مهندس داره ... :)
    سلام آبجی
    امان از استفاده نادرست از تکنولوژی ...
    افسوس از آبرویی که به بهای یک خنده و سرگرمی بر باد میدهیم ...
    پاسخ:
    سلام بزرگوار ...
    همین طوره ...
    قبل از هر کاری اگر فقط کمی به درست و غلطش فکر بشه جلوی خیلی مسائل ناگوار گرفته میشه ...
    و افسوس اینکه امیدی هم به بهبود نیست ...
    سوژه نگار

    صرفا جهت اطلاع:
    دامنه ir رو بنا به دلایلی تمدید نکردم!
    بنابراین و طبق مقررات سامانه‌ ایرنیک،
    اسم و دامنه بعد از آزادسازی توسط دیگری راه اندازی شد!
    پس soozhenegar.ir دیگه متعلق به من نیست ..

    طبقه بندی موضوعی