سوژه نگار

خبری - تحلیلی

سوژه نگار

خبری - تحلیلی

سلام خوش آمدید

بیژن

دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۴ ب.ظ

خُب دوستان؛ الوعده وفا ...

مصاحبه ای که گفته بودم مجله نیمکت با دانش آموز کلیپِ شیب، بام انجام داده منتشر شد ... 

مصاحبه با بیژن و معلمش ...

دانش آموز 9 ساله اون ویدئو کلیپ، الان 16 سال داره ... (+)

یه سالی هست که ترک تحصیل کرده و در شهر تنکابن گچ کاری میکنه ... !

آقا معلم هم - که اون سال سرباز معلم بود - الان کارشناس ارشد مرمت و کارمند دانشگاه هست ...

خودش موجبات مصاحبه رو فراهم کرده ...

پایگاه خبری تحلیلی فرارو این مصاحبه رو باز نشر داده ... 

در صورت تمایل بخونید ... (+)

آنچه در ادامه میاد نوشته همون معلمه که از بیژن سوال میپرسه و فیلم میگیره ... (+)

★ نوشته هامو تا آخر بخونید ★ 

امشب می خوام در مورد فیلمی صحبت کنم که با نام (بیژن ...) یا (شیب...) منتشر شد، چند سال پیش در یکی از روستاهای دوردست معلم بودم و عاشق دانش آموزای دوست داشتنیم، به طوری که بین من و بچه هام معلم و شاگردی به معنای دوران قبل از دهه شصت معنایی نداشت، صمیمی و رفیق. 

از اونجایی که به ثبت لحظات علاقه داشتم و دارم، بدون هیچ قصد سوئی از تمام لحظات زیبای من و دانش آموزام فیلم و عکس ثبت می کردم و تمام این مستندات رو به صورت گنجینه ذخیره کردم، در همون زمان یکی از این قطعه فیلم ها که ثبت شده بود نظر دیگران به خودش جلب کرد و باعث شد این فیلم دست به دست پخش بشه و در مواردی به صورت تمسخر آمیز با این فیلم برخورد شد و گاهی هم انگشت اتهام رو به سمت معلم این دانش آموز، که چرا این دانش آموز رو مسخره کرده ... و حتی به گوشم رسیده که در مقاطع تحصیلی بالا تر آقا بیژن مورد تمسخر بعضی همکلاسی های ... قرار گرفت. 

ولی باید این توضیح رو بدم: آقا بیژن ما اصلا دانش آموز ضعیف یا تنبلی نبوده و نیست، در همون سال که من این فیلم رو از ایشون ثبت کردم در پایه خودش نفر اول کلاس شدن، مشکل ایشون فقط در پرسش و پاسخ های شفاهی رو در رو بوده و متوجه این مشکلش شدم به همین خاطر بر خلاف آیین نامه در اون سال، بعد از آزمون شفاهی یک بار دیگه آزمون کتبی ازش گرفتم که به همه سئوالات پاسخ درست داد.

این عکسی رو هم که الان به نمایش گذاشتم، آقا بیژن خودمونه به همراه خواهرش شیدا خانم.

آقا بیژن اگر ناخواسته رنجوندمت، منو ببخش، هر جا هستی موفق و پیروز و سربلند باشی.

همیشه دوستتون دارم معلم پایه سوم شما: شفیع فیروزبخش

به گفته وی؛ "ویدئو یه کار پژوهشى بوده و اون موقع فیلم در اختیار همکارانش در آموزش و پرورش قرار گرفته بود ...

در بعضى از سایت ها در اوایل نشر این فیلم با عنوان یک کار پژوهشى و آموزشى بارگذارى شد و خیلى هم خوب و علمى تحلیل شد ولى متاسفانه بعضى ها سوء استفاده کردند" ...

★ ★ ★ 

منم - همون طور که در اون پُست نوشتم - استنباطِ تمسخر و تحقیر از فیلم نداشتم ... (+)

 اما اینکه این فیلم یه کار مستند و عینى سازى مشکلات روانشناسى بوده، باید گفت که گروه های کارشناسی و تحقیقاتی  - معمولا - این جور فیلم ها و اسناد رو محرمانه نگهداری می کنند و فقط نتایج رو منتشر می کنند ...

چون در بسیاری مواقع اشتراک گذاری این فیلم ها به مراتب آسیب رسان تر از فیلم های حوادث و خبری هست ...

مثل همین مورد که دیدیم و در صحبت های بیژن و خانواده اش هم هست ...

اونم در عصر اطلاع رسانی سریع و رونق شبکه های اجتماعی مجازی که خیلی بیشتر باید مراقب بود ...

چه بسا نیت های خیر که در این فضا به شرّ و دردسر تبدیل شده و میشه ...

با این حال آقای معلم سابق داره تلاش میکنه از قضاوت هاى غلطِ بیشتر در مورد این فیلم جلوگیرى کنه ... 

اگر - واقعا - فقط همین موضوع باعث ترک تحصیل بیژن شده باشه، امیدواریم معلم و مسئولان و رسانه ها و خانواده اش موفق بشند این دانش آموز زرنگ رو به ادامه تحصیل تشویق کنند ...

بچه زرنگ ها حساس ترند ...

اطرافیان باید - خیلی بیشتر - هوای اونا رو داشته باشند ... :)

نظرات (۱۸)

  • میثم نجفی کندج
  • عجب داستانی شده.
    باید صدا و سیما یک سریال یا فیلم به نام "شیب" بسازه و این ماجرا رو به تصویر بکشه :)
    پاسخ:
    ... :)
    فعلا که میگن: شبکه نسیم این ویدئو رو گذاشته واسه خنده! ... :|
    سلام
    ان شالله که من اشتباه میکنم اما
    توجیهات اون آقا معلم برام قانع کننده نبود
    خودتونم گفتین کار روانشناسی باید محرمانه و با احساس مسئولیت و تعهد انجام میشد...
    درود
    پاسخ:
    سلام،
    برداشت آزاده ...
    و نظر شما هم محترم ...

    + احساس مسئولیت و تعهد ... ؟!
    مدت هاست همه - فقط - از دیگران انتظارش رو داریم ... !
    سلام نگار عزیزم...
    خوبی ...
    فیلم رو دیدم ..
    فک میکنم که معلم بیژن واقعا قصد تمسخر نداشته...
    این فیلم ها و بلوتوث ها خیلی جاها چه ابرو ها که نریخته.
    پاسخ:
    سلام بر شهلای عزیز ...
    خوبم ممنون ...

    منم همین برداشت رو دارم ...
    به هر حال نظرات متفاوته ...
    ان شاءالله این کارها رویه نشه و از فراگیری در جامعه دربیاد ...
    سلام...
    من که هنوز اون فیلم رو ندیدم...
    ولی به هر حال واقعیت هایی این چنینی زیاد هست...
    اصلا چرا جای دور بریم...
    این اقا بیژن خب ترک تحصیل کرد...اما من یه دانشجویی رو سراغ دارم که خودکشی کرد...
    یه دانشجوی نابغه یکی از شهرهای خوش آب و هوا تقریبا به خاطر تبعیض و ناعدالتی خودشو از ظبقه ی 13 یه خوابگاه که اتفاقا اون خوابگاه بالای کوه هم بود پرت میکنه پایین...
    یادم میاد از همون خوابگاه یکی دیگه هم به خاطر مسائل عشقی خودشو پرت کرد پایین...

    این اتفاقات زیاده...زیاد.
    پاسخ:
    سلام،
    بله زیاده ...
    زیادتر از این حرف ها ...

    + خداوند عاقبت همه ما رو ختم به خیر کنه ...
    سلام
    کلیپ رو اصلا ندیدم
    پاسخ:
    سلام،
    بله ...
    خیلی ها ندیدند و نمی بینند این جور کلیپ ها رو ...
    و بهتر ... 
    :)
    شیب
    پاسخ:
    ... :)
  • پرواز اندیشه ها
  • سلام.
    عجب، زندگی یه آدم نابود شده، اگر معلم کوتاهی کرده یا آموزش و پرورش باید جبران کنن، عذرخواهی و آرزوی موفقیت که فایده نداره.
    پاسخ:
    سلام،
    به نظرم دارند همین کار رو می کنند ...
    به هر حال عذرخواهی قدم اول هست در این راه ...
    امیدواریم این دانش آموز آینده خوبی پیش رو داشته باشه ...
    سلام
    با این مساله هنوز نتونستم کنار بیام هر چند که معلم هم خواسته رفع ابهام کنه...
    به هرحال تمسخر حکایت همونه که میگن آب رفته به جوی باز نمیگرده! 

    اما خب در مورد این پسر:
    "...و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم والله ی علم و انتم لا تعلمون"/سوره بقره، آیه 216

    اما در مورد جمله ی آخر با نهایت احترام باهاش مخالفم...
    یعنی دیدم که چون بیشتر هوای بچه زرنگا رو داشتن توقع براشون ایجاد شده که همیشه باید به این صورت باشه و این به صورت وظیفه برای اطرافیان در اومده!!
    حتی اگه بگم تو محیط دانشگاه و از افراد بزرگسال این رفتار ناخوشایند رو دیدم دروغ نگفتم...!!
    یه وقتا شده که بهشون کمتر توجه شده و متاسفانه از این افراد یکسری حرکات نابهنجار و نامعقول سر زده که شاید گاهی برای جلب توجه بوده!

    بشریم دیگه، همه چی متاسفانه ازمون سر میزنه حتی غرور کاذب!
    پاسخ:
    سلام،
    آفرین ...
    رفع ابهام تعبیر درستی هست ...

    + درسته ...
    به هر حال حق الناس هست ...
    خواسته یا ناخواسته ...
    و جبرانش به این راحتی ها نیست ...

    ان شاءالله که به خیر بگذره ...

    اما در مورد جمله آخر:
    نخیر ... !
    باید هوای بچه زرنگ ها رو بیشتر داشت! ... :))
    شوخی کردم؛ الان ... :)

    شما راست میگی ...
    نه تا حدی که ایجاد توقع بشه و غرور کاذب بیفته به جون بچه ...

    بچه درسخون ها خیلی تحمل سرزنش رو ندارند ...
    چون تلاش و نتیجه شون خوب هست؛ اغلب انتظار تشویق دارند ...
    و اگر یهو عکس قضیه اتفاق بیفته کلا انگیزه شون صفر میشه ...
    و جبرانش به مراتب سخت تر از بقیه هست ...

    + از تذکر شما ممنونم ...
    این ویژگیشون دلیل نمیشه که تبعیض قائل بشند براشون ...
    که دردسرها و تبعات خاص خودش رو داره ...

    و اینها همه از سختی های کار معلم هاست دیگه ...
    سلام..
    خوشبختی میتواند مجموعه بدبختی هایی باشد که به سرمان نیامده است:)

    نباید مصاحبه می کرد دوباره فیلمش سر زبان ها افتاد !!
    پاسخ:
    سلام،
    چه قشنگ!؟ ... :)

    شاید این مصاحبه سبب خیر شد ... 
    سلام مهندس
    +
    وقتی 2 تا نادان (معلم و دانش اموز) به هم میخورند نتیجه اش میشه این
    پاسخ:
    سلام بر شما ...
    ان شاءالله که درست میشه ...

    سلام

    جالبه که بیشتر از خود مطلب که جالبه،  نظرات  و جواب ها هم برام جالبند ...

    و البته همراه با نکات آموزنده ای که دارند .

    امیدوارم مثل همیشه موفق باشید.

    پاسخ:
    سلام،
    ممنون از اینکه هر بار به نت میای به ما هم سر میزنی ... :)
    و آنچه نوشتی نظر لطف شماست ...

    + متقابلا آرزوی توفیق دارم برای شما ...
    پس به فرمایش قبلی شما ، با موضوع برخورد ژورنالیستی شده و ترک تحصیل اون بابا هیچ ارتباطی با کلیپ نداشته

    خدا ژورنالیستهای ما رو هدایت کنه
    پاسخ:
    نه ...
    به این صراحت که نگفتم ...
    خُب برداشت ها متفاوته ...
    به نظرم بعید هست فقط این مشکل علت ترک تحصیل باشه ...
    باید بررسی بشه ...

    + اون که آره ...
    البته خداوند که همه اقشار رو باید هدایت بفرماید! ... :))
    سلام..
    پس نیت خوب بوده..
    معلم ازاون معلماس مه دوس داره بچه رو تحلیل کنه ببینه از کجا ضعف داره تا بعدن رفعش کنه..اما خب..تاثیری که نباید میگرف گرفته!!!
    راستی تو نوشتی آقا بیژن ما 9سالشه الان 16سالشه..یه سالی هس ترک تحصیل کرده..اگه اون موقع ترک تحصیل کرده باید10 سالش باشه که..
    نمیدونم شاید من خنگم.. :(((
    پاسخ:
    سلام،
    اختیار داری ...
    دور از جونِ شما ... 
    احتمالا من نارسا نوشتم: دانش آموز 9 ساله ی اون ویدئو کلیپ، الان 16 سال داره ...
    یعنی اون موقع - سال 86 - نُه ساله بود ...
    تو 15 سالگی ترک تحصیل میکنه ...
    یعنی یه سال پیش ...
    سلام مجدد..
    ینی 6سال بعد فیلمه پخش میشه و ترک تحصیل میکنه!!
    چقدر اعتماد به نفسش ضعیف بوده!!
    پاسخ:
    سلام،
    بله ...
    این طور گفته شده در مصاحبه ای که منتشر شد ...

    من از نظر روان شناسی که نمی دونم ...
    اما از لحاظ ارتباطات اجتماعی یه مجموعه عوامل باید در ترک تحصیلش دخیل باشه ...
    که مهم ترینش فشار تحقیر و تمسخر اطرافیان به خصوص گروه همسالان در مدارس مقاطع بالاتر بود ...

    سلام بیژن جان ،

    ما از طرف خودمان و همه ، از بیژن معذرت می خواهیم !!!

    لطفا به درس  خواندن ادامه بده !!!

    پیشنهاد بنده  :

    بیژن جان ، حفظ کل قرآن را شروع کن و به همه بفهمان که از بقیه با استعدادتر هستی و نیز درست را با جدیت بیشتری ادامه بده و کارنامه های موفقت را در وبلاگ شخصی ات بگذار تا همه ببینند و سعی کن در دانشگاه خوبی کنکور قبول شوی .

    حتی پیامبران الهی در زمان خودشان مسخره شدند ولی جایگاهشان امروز و فردا از همه بالاتر است . اکثر ما  در دوران مدرسه کم و بیش تپق ها یی داشته ایم ولی کسی نبوده از ما فیلم بگیرد . باز هم معذرت !!!

    پاسخ:
    سلام بر شما ...
    ممنون از پیشنهاد قشنگِ شما ... :)

    ان شاءالله همین طور میشه که گفتید ...
    جناب آقای فیروزبخش معلم بیژن با این هنرنمایی شما عده ای سودجو و خبرساز همهی جامعه ی فرهنگیان را زیر سوال بردند کاش تبعات انتشار یک فیلم از فضای کلاس و اتفاقات آن را می دانستید کاش
    پاسخ:
    سودجوها که در هر قشری هستند ...
    مهم اینه جامعه به این باور برسه که اولا زود قضاوت نکنه ...
    بعدشم اشتباه یک نفر رو به پای همکاران و همشهریان و همتایانش ننویسه ...

    + ممنون از حضورتون ...
    ای خدا
    ببین وقتی اوضاع معلمای مملکت این باشه
    وای به حال دانشآموزایی که زیر دست اون معلم تربیت میشن
    خدا سزای همشون رو بده
    پاسخ:
    معلمان هم مثل سایر اقشار ...
    خوب بد موفق و ناموفق دارند ...

    و تربیت؛ واژه مظلومی هست در آموزش و پرورش کشور ...
    سلام
    با تشکر از سوژه نگار که تحلیلش نسبت به این نوشته های عجولانه و یک طرفه نبوده.
    من معلم آقا بیژن بودم.
    البته آمار جواب های من در فضای مجازی به مردم عزیز دیگه از دستم خارج شده، خب شاید هر کسی حق داشته باشه یا نداشته باشه هر جور دلش می خواد تحلیل کنه.
    من معلم آقا بیژن بودم، و خیلی هم دوستش داشتم و دارم، و تمام بچه های کلاسم رو دوست داشتم و دارم،
    الان حدود 8 سال از اون موقع می گذره، به نظر شما چند ساله شبکه های اجتماعی پا گرفتن و فعالیتشونو شروع کردن!؟شاید 3 یا 4 سال! پس نیت من به هیچ عنوان انتشار اون در فضای مجازی نبوده، شاید خیلی ها یادشون نیاد یا نتونن تصور کنن اقتضای اون سال ها چی بوده، هدف مستند سازی تلویزیونی نبوده، باید خدمت عزیزان بگم یک تیکه فیلمی که منتشر شده تنها دقایقی چند از هزاران فیلمی و عکسی هست که در آرشیوم از مردم و شهر و دانش آموزان و ... دارم، اگر هدف خدا نکرده تمسخر بود، به اندازه کافی فیلم های زیادی دارم که می شه تک تکشون رو سوژه کرد.
    من در سالی گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، دوربین دیجیتال DSLR رو بردم سر کلاسم که حتی خیلی از بچه های اون روستا تلویزیون نداشتن، نه اینکه فقط برده باشم سر کلاس، نه! به تک تک بچه های کلاسم در ساعات فوق برنامه روش کار دوربین DSLR و لپ تاپ و گوشی رو آموزش میدادم، حتی عکس های زیادی از خودم دارم که بچه های کلاس دومی کلاسم با دوبین DSLR یک کیلویی دستشون گرفتن و ازم عکس گرفتن. در اون سال حتی چند سال بعدش هم هیچ یک از عکس و فیلم های کلاسم به درد کسی نمی خورد، تا اینکه شبکه های اجتماعی کم کم داغ شدن و سوژه سازی شروع شد.
    و در نهایت آقا بیژن ترک تحصیل کردن که البته ترک تحصیل ایشون هم ماجرایی دارد، بله آقا بیژن به علت تمسخر مردم ترک تحصیل کرد،
    علت ترک تحصیل 11 دانش آموز دیگه ام چی بوده؟ علت ترک تحصیل 13 دانش آموز پایه چهارم و پنجم همون مدرسه چی بوده؟
    علت ترک تحصیل 90 درصد دانش آموزان 11 روستای اون منطقه چی بوده؟
    علت ترک تحصیل پسر 13 ساله چابهاری چی بوده که هفته پیش از تلویزیون پخش کردن که در کارگاه آجر پزی مشغول به کار شده بود. و تمام بچه هایی که در روستا ترک تحصیل کردند بلافاصله به شغل آزاد مشغول شدند. ان شاالله هر جا هستن موفق و پیروز و سربلند باشند.
    پاسخ:
    سلام،
    خواهش می کنم ...
    من از شما ممنونم برای کامنتی که نوشتید ...

    + بله ...
    قبل از نوشتن این تحلیل ها بسیاری از کامنت های مردمی و البته برخی جواب های شما رو در این فضای بیکران مجازی خوندم ...
    انصافا تلاش شما برای رفع مشکلی که پیش اومد ستودنی هست ...
    من اینو قبلا هم نوشتم ...

    سه پُستی که درباره این ماجرا نوشتم؛ به شدت پُربیننده است و تقریبا روزی نیست که بازدید نداشته باشه ...
    به شخصه تلاشم این بوده که قضاوتی نداشته باشم ...
    در عین حال همه عبرت بگیریم از این ماجرا برای زندگی فردی و اجتماعی خودمون ...

    بازم ممنون از توضیحاتی که نوشتید ...
    و البته سوال های پایانی شما هم بسیار قابل تأمل هست ...

    + خداوند عاقبت همه ما رو ختم به خیر کنه ...
    در پناه حق باشید ...
    سوژه نگار

    صرفا جهت اطلاع:
    دامنه ir رو بنا به دلایلی تمدید نکردم!
    بنابراین و طبق مقررات سامانه‌ ایرنیک،
    اسم و دامنه بعد از آزادسازی توسط دیگری راه اندازی شد!
    پس soozhenegar.ir دیگه متعلق به من نیست ..

    طبقه بندی موضوعی